نویسنده پیشرو و برنده نوبل 98، و خالق رمان کوری درگذشت

 

برای من که کتاب کوری رو در همان چاپ اول  خوندم  یک شک بود یک تلنگر که حس و حالش تا حالا موند. چند روز پیش که دو نوشته قبلی رو مینوشتم تو حس و حال همین کتاب کوری بودم من عاشق این کتاب بودم بارها خوندمش شاید دروغ نباشه که خیلی وقتها تو تنهایی هم گریه کردم.خیلیها به من گفتند بعد از خوندنش یک درد مشترک داشتند. بعد از اون کتاب همه نامها و الان هم کتاب مرد تکثیر شده رو در دست مطالعه دارم. 

 

یکی از معروف ترین آثار این نویسنده رمان «کوری» است که داستان آن درباره کشوری است که کل مردم آن قدرت بینایی خود را از دست می دهند.
او قرار بود در جشنواره کتاب «ادینبرا» در ماه اوت آینده شرکت کند. ساراماگو پس از آن که دولت جناح راستی حاکم بر پرتغال با رمان بحث انگیز او به نام «انجیل به روایت عیسی مسیح» مخالفت کرد، در اوایل دهه 1990 به «لانزاروته» در جزایر قناری (اسپانیا) مهاجرت کرد. دولت حاکم بر پرتغال به دلیل آنچه که آن را توهین به دین کاتولیک می خواند، به این اثر ساراماگو اجازه حضور در رقابت برای جایزه ادبی اروپا را نداد.
ساراماگو که خیلی دیر در زمینه نویسندگی به شهرت رسید (در دهه 50 سالگی اش)، اولین رمان خود با عنوان «کشور گناه» را که داستان آن درباره یک روستایی بحران زده بود، در سال 1947 نوشت ولی به لحاظ تجاری موفقیتی حاصل نکرد. او بعد ها در سال 1983 یک رمان دیگر به نام «بالتازار و بلیموندا» نوشت و این بار به شهرت بین المللی رسید. آخرین رمان ساراماگو با عنوان Caim در اواخر سال گذشته منتشر شده بود.
در سال گذشته یک کتاب دیگر هم با عنوان «دفتر» که مجموعه ای از نوشته های غیر داستانی او بود و در آن از تونی بلر و پاپ و رژیم اشغالگر قدس انتقاد کرده بود، نیز منتشر شد.
ساراماگو در گفتگویی که سال گذشته طی مصاحبه ای، گفت: "من شاید سه، چهار سال دیگر و شاید هم کمتر زنده باشم. هر بار که نوشتن کتابی را به پایان می رسانم منتظر می مانم تا یک ایده دیگر به ذهنم برسد. این بار هم شاید ایده ای به ذهنم برسد. باید ببینیم."  

نظرات 1 + ارسال نظر
لی شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:57 ب.ظ http://leee.us

جالب اینکه علاوه بر شما یک وبلاگ نویس دیگه هم از بچه های بندر چند روز پیش یک مطلب در مورد رمان بینائی گذاشته بود . یعنی قسمتی از اون رمان رو نوشته بود در حد چند خط ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد